March 21, 2008

USM guna teknologi terkini imej otak

Utusan Malaysia
21 Mac 2008 / 13 Rabiul Awal 1429


PULAU PINANG 20 Mac – Universiti Sains Malaysia (USM) muncul sebagai institusi pengajian tinggi (IPT) pertama di Asia yang bakal dilengkapi teknologi terkini beresolusi tinggi yang mampu melihat imej otak manusia. Kelengkapan itu yang dikenali sebagai Ultra High Field (UHF) Magnetic Resonance Imaging (MRI) 7 Tesla (7T) dirintis oleh Siemens Malaysia Sdn. Bhd. Ini bermakna, USM akan menjadi IPT awam (IPTA) sulung di rantau ini menubuhkan Pusat Penyelidikan Neurosains dilengkapi MRI 7T iaitu teknologi terbaru, mendahului MRI 3T yang diguna pakai di kebanyakan negara Asia ketika ini.

Timbalan Presiden Siemens Malaysia Sdn. Bhd., Dr. Tobias Seyfarth berkata, pihaknya bekerja secara aktif bagi mewujudkan teknologi-teknologi baru yang boleh ditawarkan kepada pengguna untuk menyelesaikan pelbagai masalah berkaitan bidang saintifik dan klinikal. ‘‘Ia termasuk pengenalan kepada teknologi MRI 7T yang berupaya mengimbas imej otak manusia pada tahap yang lebih terperinci seterusnya dapat membuat pengesanan lebih awal terhadap pelbagai penyakit berkaitan dengan sistem otak manusia,” katanya di sini semalam. Beliau berkata demikian pada majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara USM dengan Siemens Malaysia Sdn. Bhd yang diwakili oleh Naib Canselor USM, Prof. Datuk Dzulkifli Abdul Razak dan Ketua Sektor Penjagaan Kesihatan Siemens, Michael Schmermer. Tambah beliau, USM telah menyuarakan hasrat mendalami penggunaan teknologi UHF, MRI 7T dalam pembangunan bidang neurosains khususnya hubung kait antara otak dan minda, terutamanya memori, pembelajaran dan kecerdasan minda.

Seyfarth turut mengakui, pengimejan UHF yang dilengkapi dengan MRI 7T sebagai satu kelengkapan yang amat berharga khususnya untuk digunakan dalam bidang neurosains.
Tambahnya, dengan termeterai MoU itu, kedua-dua pihak mempunyai matlamat serupa iaitu untuk membangunkan dan mengoptimumkan teknik pengimejan T7 seterusnya memindahkannya kepada sistem klinikal. Sementara itu, Dzulkifli berkata, USM komited menjalinkan kerjasama pintar seumpama itu yang dijangka mendatangkan pelbagai manfaat kepada pembangunan bidang neurosains di negara ini. ‘‘Kita berharap lebih banyak penemuan baru dalam bidang saintifik dan klinikal dapat diperoleh dengan wujudnya pusat kerjasama seumpama ini,” ujarnya.

0 Responses: