September 20, 2008

Cuti 2 Tahun Tanpa Penalti

Pelajar perubatan dan stress memang tidak dapat dipisahkan. Sudah menjadi lumrah, sekiranya ingin menceburi bidang ini hendaklah bersedia dari segi fizikal dan terutama sekali mental untuk bergelar seorang DOKTOR satu hari nanti.
Terlalu banyak perkara yang perlu dikuasai dalam masa yang singkat menyebabkan timbul la symptom2 stress, depression dan sebagainya, disebabkan itu ramai yang mengambil jalan mudah untuk terus keluar dari medical school.. Berikutn itu,pihak exco kebajikan PSP mengambil peluang untu berbincang dengan dekan PSP,prof aziz Baba..Hasil perbincagan tersebut,dekan minta untuk diwar-warkan bahawa, pihak akademik PPSP menawarkan cuti dengan kebenaran selama 2 tahun tanpa penalti, namun untuk mendapat kelulusan tersebut, perlu terlebih dahulu mendapat surat perakuan daripada Dr Psychiatric.
Apa yang dimaksudkan dengan cuti 2 tahun tanpa penalti ini?? Seperti yang kita tahu, kita semua boleh berada di pusat pengajian ini semaksimanya 7 tahun. Dengan adanya cuti 2 tahun tanpa penalti ini 2 tahun ini tidak akan dikira dalam tempoh 7 tahun tersebut...apabila kita kembali belajar setelah bercuti barulah dikira dalam tempoh 7 tahun tersebut...ok harap semua paham... :)
Keputusan untuk terus meninggalkan medical school bukanlah satu-satunya jalan yang ada..Mungkin masa 2 tahun boleh dimanfaatkan sebaik mungkin untuk tenangkan fikiran dan cuba menyesuaikan diri dengan keadaan serta berfikir secara rasional keputusan yang perlu diambil... tetapi sekiranya menukar kos adalah keputusan yang dapat mencerminkan masa depan yang lebih cerah bolehla memohon penukaran kos pada sekitar bulan 12...
Sekian, harap maklum..

0 Responses: